Uwodziciel

Z twórczością Zbigniewa Nienackiego spotkałam się już w dzieciństwie, kiedy zaczytywałam się w serii o detektywie panu Samochodziku. Teraz przyszła kolej na bardziej dojrzałe książki. Rzeczywiście tej książki nie polecam dzieciom, nawet po tytule można się domyślić, że zawiera sceny erotyczne, a autor nie stroni od nich. Jednak jest to pozycja warta przeczytania.
Książka w głównej mierze opisuje na kim wzorują się pisarze, aby napisać dobrą książkę. I nieważne czy żyli w renesansie czy piszą współcześnie. Autor udowadnia, że znani bohaterowie książek tak naprawdę cierpią na różne choroby psychiczne. Zostały przetoczone tak dobre argumenty i przykłady, że uwierzyłam panu Zbigniewowi. Większość bestsellerów, a nawet dzieła klasyczne np. twórczości Szekspira opierają się w rzeczywistości na chorych umysłowo osobach. Najtrudniej jest pisać o codziennych sprawach, normalnych ludziach. Z drugiej strony przesyceni myślami chorych, czy nie stajemy się nimi sami? Telewizja, internet, gdy komputerowe wpływają na psychikę człowieka. Stąd wniosek, że literatura również.
Kolejnym tematem opisanym w książce i niejako łączącym się jest miłość cielesna i duchowa. Poznajemy pana Evena, który w przeróżnych historyjkach uszczęśliwia kobiety. Jego zdobyczami nie są radosne i uśmiechnięte panie, lecz te mające kłopoty ze sobą i swoją seksualnością. Tytułowy uwodziciel staje się prawie bohaterem, leczy kobiety z ich przypadłości i daje im to, czego naprawdę nawet nieświadomie pragną.
Po przeczytaniu odniosłam wrażenie, że autor chciał napisać o czymś zupełnie innym. Z tego mogłyby powstać dwie oddzielne książki-jedna o literaturze, druga jak podrywać kobietę. A tu wszystko trafiło do jednego worka. Chaos nie jest dobry, czytelnik gubi się. Miesza się styl filozoficzny, naukowy, proza i zapiski jak z pamiętnika. Oprócz tego odnajdujemy fragmenty z życia pisarza. Więc miała to byś autobiografia? Czy wszystko ukazane w tej książce jest fikcją literacką? Otóż jestem pewna, że nie. Niektóre fakty zgadzają się z życiorysem pisarza. Zastanawia mnie najbardziej, czy do napisania tej pozycji autor inspirował się własnym życiem i doświadczeniami.

12 Response to "Uwodziciel"

  1. Miłośniczka Książek says:
    26 maja 2012 08:11

    zdecydowanie nie dla mnie
    pozdrawiam

  2. Anonimowy Says:
    26 maja 2012 08:25

    Mam mieszane uczucia. Z jednej strony obiecująco, z drugiej nie bardzo.. :/

  3. Renata Zub says:
    26 maja 2012 12:00

    ja chyba bym się nie skusiła :)

  4. Irytacja says:
    26 maja 2012 12:19

    Końcówka Twojej recenzji nie do końca zachęca do sięgnięcia po tę pozycję.
    Jednak pozostała część w znacznym stopniu mnie zaciekawiła.
    Będę szukała tej książki. Pozdrawiam! :)

  5. Beata N. says:
    26 maja 2012 23:37

    Słyszałam wcześniej o tej książce na zajęciach z literatury. Nie lubię tego typu powieści, więc po tą nie sięgnę. Chociaż samego autora i jego serię o Panu Samochodziku bardzo lubię;)

  6. Larysa says:
    27 maja 2012 02:45

    Niestety to nie moje klimaty.

  7. suzzue says:
    27 maja 2012 05:34

    Ja również mam mieszane uczucia do tej książki. Jeśli znajdę w bibliotece to wypożyczę, ponieważ wolę wydać pieniądze na inną. :)
    W wolnej chwili zapraszam do siebię :D

  8. Wioleta Sadowska says:
    27 maja 2012 10:27

    Nienacki należy do mich ulubionych pisarzy z dzieciństwa. Mam do niego duży sentyment. Napisał sporo książek nakierowanych na erotyzm. A czy wiesz, że pisarz był agentem SB?

  9. deszczowa_nimfa says:
    27 maja 2012 12:30

    Awiola na ten temat nic nie wiedziałam.. No cóż, jak dla mnie to bardzo tajemniczy człowiek i takim pozostanie.

  10. Anne18 says:
    1 czerwca 2012 08:27

    dajna recenzja.

  11. Unknown says:
    3 czerwca 2012 07:17

    Uwielbiam książki Nienackiego, ale te z serii o Panu Samochodziku, jak ja się w nich kiedyś zaczytywałam! :) Ale do tej nie jestem przekonana i pozostanę przy jednej serii tego pisarza.

  12. Anonimowy Says:
    7 września 2014 11:21

    Thanks for another fantastic post. Where else may just anybody get
    that type of info in such a perfect means of writing?
    I've a presentation next week, and I am on the look for such info.


    my page: see

Prześlij komentarz